05-04-2019

Hurraaa for batteri-drevne lyskæder

Så er Avernakø, andre små-øer i det sydfynske øhav samt dele af Fyn ramt af længerevarende strømsvigt. D.v.s. ingen strøm og dermed også ingen vand.Vand i hanen kom ca. efter 11 timer og strøm lidt senere. Men ved I hvad! - hvor var det dog godt at jeg i buldermørke kunne finde julens lyskæder frem, finde batterierne = vild hygge overalt. Der blev også tændt stearinlys, så her blev virkelig hygget i "lygtens skær". Da vandet kom i hanerne næste morgen, men stadig ingen strøm, så der kunne brygges kaffe, så er det da heldigt, at vores campingvogn har gaskomfur. Nu blev der brygget kaffe på gammeldags manér. Vi undlod helt at åbne køleskab og frysere under det langvarige strømsvigt, så ingen madvarer blev dårlige. Dog havde vi lagt alle vores frosne fryseelementer ind i køleskabet, og det hjalp altså en hel del med at holde maden kølig. Toiletbesøg foregik uden at kunne trække ud - men sådan er det jo. Så bare heldigt, at vi ikke havde huset fuld af gæster. Smiley. Bad var ingen mulighed. Inden strømmen gik om aftenen, havde jeg lige nået at fylde et glas med vand, som jeg ville have drukket. Det gjorde jeg så ikke - dette glas vand blev vores mulighed for at få vand i hovedet om morgenen, og lige nok til mandens tandbørstning også (jeg bruger jo min egen hjemmelavede tandpasta, hvor der ikke bruges vand ved tandbørstning, så jeg havde ingen problemer med at få børstet tænder). Manden har opgivet min hjemmelavede tandpasta - han vil helst bruge den traditionelle. Du kan finde opskriften på hjemmelavet tandpasta på siden "Mums fra mit køkken". At undvære morgenkaffen - DET er slemt. Selvom vi har et fuldt funktionsdygtigt køkken i campingvognen, så havde vi stadig ingen vand i hanen. Kunne have købt vand på flaske hos købmanden - men lige torsdag åbner den først hen på eftermiddagen. Op ad formiddagen fik vi vand - og så skal jeg da lige love for, at der blev brygget kaffe. Alle andre steder der blev ramt af strømsvigt, da er alt oppe at køre nu. Bare ikke på vores lille ø. Her arbejdes med store gravemaskiner og masser af dygtige folk fra el-nettet, for at få Korshavn (en del af Avernakø) helt op at køre. De har fået strøm - men har stadig problemer med vandforsyning i hanerne. Jeg skulle torsdag formiddag med færgen (fødselsdag på fastlandet) - og her fik vi øboere os altså et godt grin over alle de kreative idéer, der blev udfoldet, for at løse problemet Toilet-besøg, børste tænder og ikke mindst lige det med at få vand i hovedet om morgenen. Een havde vasket sig i danskvand med citrus (hun følte sig også lidt stram i ansigtet. Tror da pokker. Smiley). Een ting er sikkert: kaffeautomaten på færgen blev nærmest overfaldet på turen til Faaborg. ALLE var kaffetørstige - og aldrig har en kop kaffe smagt så dejligt. Trods bøvl og besvær ved dette ret lange strømsvigt, så fik vi os alle et godt grin på færgen, over alle de kreative løsninger som åbenbart havde udfoldet sig på lille Avernakø, inden strøm og vand kom igen. Da jeg tog færgen ind kl. 8.30 til fødselsdag på Fyn, blev der kørt en kæmpe generator fra borde, så øen fik nødstrøm, medens reparation af vores el-net blev udført. Da jeg sejlede hjemad igen med 16 færgen, var det i selskab med en kæmpe gravemaskine. Føreren fortalte, at han skulle over og hjælpe med udbedringen af el-nettet på Avernakø. Ved der er blevet arbejdet på sagen det meste af aftenen - og NU har vi både strøm, vand i hanerne og dejlig friskbrygget kaffe på thermokanden. Øens dejlige gårdbutik, vores købmand - og alle os andre også - har heller ikke lidt overlast af strømsvigtet, takket være den store generator, som producerede nødstrøm til os alle. Jeg hylder ikke et strømsvigt - men altså det var liiiidt hyggeligt med alle de jule lyskæder, som vi fik i brug - men du milde hvor vi savnede en kop varm kaffe. Smiley. N.B.: der bliver altså sørget lige så godt for os på små-øerne under f.eks. strømsvigt, som der gør for beboere på fastlandet, (hvis det altså lige var strømsvigt, der afholdt dig fra at udfolde drømmen om at bo på een af de danske micro-øer). Smiley